Веб 2.0 (англ. Web 2.0) — поняття, яким користуються для позначення ряду технологій та послуг Інтернету, точніше його частини — всесвітньої павутини, відомої також як Веб (англ. WWWeb). Окрім цього цим поняттям описують зміну сприйняття Інтернету користувачами.
Термін вперше зустрічається в статті Darcy DiNucci "фрагменти майбутнього" (англ. "Fragmented Future") в січні 1999. У 2004 про нього заговорили, як про нову концепцію, на конференції організованій видавництвом О'Рейлі медіа (англ. O'Reilly Media) та МедіаЛайв (англ. MediaLive, сьогодні англ. CMP Technology).[1]
Складові компоненти
Web 2.0 можна також охарактеризувати його складовими компонентами, тобто тими новими можливостями і застосуваннями, що надають вебу нового забарвлення .
Веб-синдикація
Одночасне поширення аудіо-та відеоінформації на різноманітних сторінках або web-сайтах, зазвичай, за допомогою технологій RSS або Atom. Принцип полягає в поширенні заголовків матеріалів і посилання на них (наприклад, останні повідомлення форумів, тощо). Спочатку ця технологія використовувалася на новинних ресурсах і в блогах, але поступово сфера застосування розширилася.
Mash-up
Mash-up – сервіс, який повністю або частково використовує як джерело інформації інші сервіси, що дає користувачеві нову функціональність для роботи. У результаті такий сервіс може також стати новим джерелом інформації для інших веб-сервер mash-up сервісів. Таким чином утворюється мережа залежних один від одного сервісів, інтегрованих один з одним. Наприклад, сайт пошуку нерухомості з інтегрованими картами Google Maps в результаті є новим, зручним сервісом, за допомогою якого кожен користувач може відразу побачити всі пропоновані для продажу будинку на карті. Цей приклад показує ще один принцип Веб 2.0 – можливість збирати свої додатки з чужих компонентів точно так само, як збирається ПК з окремих комплектуючих.
Мітки (теги)
"Розумні (динамічні) помічники"
Використовуються технології, що дозволяють під час користування сторінкою надавати користувачеві потрібну інформацію, враховуючи його(або загальний) досвід користування даним сайтом.
- випливаючі підказки
- автодоповнення
- «розумний пошук»
Соціалізація
Використання розробок, які дозволяють створювати співтовариство. В поняття соціалізації сайту можна також включити здатність індивідуальних налаштувань сайту і створення персональної зони (особисті файли, зображення, відео, блоги) для користувача, щоб користувач відчував свою унікальність. Заохочення, підтримка і довіра «колективному розуму» . При формуванні співтовариства велике значення має змагальний елемент, Репутація або Карма, які дозволяють співтовариству саморегулюватись і ставить користувачам додаткові цілі присутності на сайті.
Приклади Веб 2.0 проектів
- Вікіпедія — Вільна багатомовна енциклопедія
- Google Earth — Google-карти
- Flickr — онлайн-фотоальбом
- Netvibes — Персональний робочий стіл
- Digg.com — Ресурс новин
- uCoz — Веб хостинг